Som miljøterapeut er man en del av et tverrfaglig miljø, og man forholder seg til ulike faggrupper både innad på institusjon og utad. Hvordan får man til et lag rundt barnet/ungdommen?
Helene Myhre er en av miljøterapeutene på Brusetkollen der hun har jobbet på avdeling Haugboveien i 9 år. Dette er en avdeling som har plass til inntil 5 ungdommer mellom 13 og 19 år.
– Vi er i hovedsak barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere som jobber på institusjonen. Også har vi ekstravakter med andre utdannelser. Vi har en psykolog på hovedhuset på Brusetkollen som vi kan konsultere, og fagkonsulenter som vi kan diskutere med.
Brusetkollen har et nært samarbeid med BUP Asker hvor assisterende institusjonsjef har møter med leder der inntil to ganger årlig. Mange av våre ungdommer går til BUP, derfor vil dette også bli en naturlig samarbeidspartner for oss miljøterapeuter. For at vi kan samarbeide med BUP må ungdommene samtykke til dette selv, dersom de er over 16 år.
Skolen – en nøkkelpartner for mestring
– Skolen er også en viktig samarbeidspartner. Det er vesentlig for oss å etablere kontakt med lærerne til ungdommene våre. Det er avgjørende både for skolen og Brusetkollen at skolen føler seg integrert, begge er avhengig av et tett og nært samarbeid for å tilrettelegge skolegangen for den enkelte. Her møter vi lærere, spesialpedagoger, rådgivere og helsesøster, men den vi har mest tilknytning til underveis i skoleåret er kontaktlæreren.
Der det er behov har vi ukentlige samtaler med lærere, noe som fungerer bra både for skole, ungdommen og oss. Ungdommene går på ungdoms- og videregående skoler i nærmiljøet. Noen ønsker å bli på den skolen de kommer fra, mens andre har behov for forandring og vil bytte skole.
Brusetkollen har et nært samarbeid med Holmen skole som gir et tilpasset undervisningstilbud for ungdomsskoletrinnet og elever på vgs.
– Knutepunktkoordinator for fylkeskommunen som har ansvar for godkjenning av skoleplasseringer for elever som tas inn på institusjon, er lagt til Holmen skole. Koordinatoren deltar på ukentlig inntaksmøter på Brusetkollen.
Dette er en stor hjelp for oss i arbeidet rundt hver enkelt ungdom, da kan vi ha en åpen dialog om hva som er tenkt når vi venter ny ungdom, hun blir et mellomledd som gjør at det flyter bedre. Hun har oversikt over skolene og kapasiteten ved dem, samt ordner med besøk av eventuell ny skole.
Helene forteller videre at politiet også er en samarbeidspartner. Det er ikke så ofte Brusetkollen behøver bistand fra dem, det hender fortrinnsvis i akutte situasjoner. Hvis eksempelvis en ungdom har stukket av fra avdelingen og vi er bekymret for ungdommen og ikke får tak i dem melder vi dem savnet til politiet.
Vi er også i dialog med politiet hvis vi har behov for å få en status på ståa og temperaturen i nærmiljøet for å beskytte, verne, ta forholdsregler og dermed motvirke eventuelle uheldige situasjoner i forkant.
Foreldrene – de viktigste støttespillerne
– En av de viktigste samarbeidspartnerne våre er foreldrene. De kjenner barnet sitt best, og derfor er det helt avgjørende for oss å samarbeide godt med dem. Vi tar jo vare på det mest dyrebare de har. Hva er det ungdommen liker når de er syke, hva er deres favorittmat – alle småtingene foreldre vet.
Vi har ukentlige samtaler med foreldrene over telefon for de som ønsker det. Og de kan alltid ringe oss om det er noe de lurer på. Vi er tilgjengelige 24/7. De skal føle seg trygge på oss, og det er viktig å møte dem med ydmykhet og forståelse uavhengig av hva som ligger i fortiden. Dette samarbeidet sikrer trygghet og kontinuitet.
Barneverntjenesten er den mest opplagte samarbeidspartneren. Der har hver ungdom en saksbehandler som følger dem opp.
– Noen kommer og møter ungdommen her på huset, og flere gjør det lille ekstra. Barneverntjenesten har jo det mer overordnede ansvaret. Det er dem vi konfererer med, og det er de som tar seg av alt rundt det praktiske og formelle. Det hender at vi blir en mellommann mellom ungdommen og barneverntjenesten hvor vi formidler ønsker og behov.
Barneverntjenesten lager en tiltaksplan sammen med ungdommen. Det er en mer overordnet plan om hva som skal være målene med oppholdet på Brusetkollen. Så lager vi her på Haugboveien en handlingsplan som er mer konkret. Ikke alle ungdommer er så veldig glade i alle disse planene, noe som jo er forståelig da dette ikke er vanlig i et “normalt” hjem.
Vi prøver så godt vi kan å motivere ungdommene til å være delaktige, og at de kan føle at de er med på å bestemme hva målet er fremover, og hva de skal jobbe mot.
Ungdommens stemme i sentrum – eierskap til egen utvikling
– En av Brusetkollens kjerneverdier er Barnet i sentrum. Men hvordan få til dette laget rundt ungdommen?
– Et godt samarbeid med alle instansene må til. Men først og fremst må man samarbeide med ungdommene. Det er jo dem vi er her for. Vi har stort fokus på brukermedvirkning. Og et tiltak i forhold til det er at ungdommene kan være med å sette sammen sin egen ansvarsgruppe.
Barneverntjenesten har det overordnede ansvaret, men ungdommene er med på å legge premissene. Hvem skal være med i den gruppa og hjelpe meg med min utvikling? Hvilke behov har jeg, og hvem kan jeg stole på i forhold til å ivareta dette? De får et reelt valg – det kan være en av oss, eller fastlegen, eller en lærer eller eventuelt foreldre.
Målet er at de får en gruppe rundt seg som de er trygge på og ønsker å snakke med. Ungdommen kan velge hvilke instanser som skal delta på hva. Det er ikke alltid at man ønsker å dele det som gjelder helse og personlige ting med representanter fra skolen for eksempel. Ansvarsgruppa har møter hver 3. måned.
I tillegg har vi evalueringsmøter med samme intervall. Det vil si at det er oppfølgende møter hver 6. uke. Evalueringsmøtene omfatter barneverntjenesten, BUFETAT, foreldrene, ungdommen og oss. Her snakker vi om oppholdet generelt og hvordan det går, og det er vi som setter rammene, i motsetning til ansvarsgruppemøtene.
Møter kan være vanskelig for ungdommene våre, det er så mange mennesker som skal snakke om og med dem. Derfor er en av de viktigste oppgavene våre å trygge ungdommene i forkant. Snakke med dem om at de kan forlate møtet akkurat når de vil, de kan sitte nærmest utgangen så de ikke føler seg låst inne. At det er deres møte, og at de kan si akkurat hva de vil.
Ungdommen og foreldrene er de viktigste i alt samarbeidet. Vi må hjelpe ungdommene med det vi kan mens de bor hos oss, og ruste dem til det som kommer videre i livet. De er hos oss i en liten periode av livet sitt. Det er en av grunnene til at foreldresamarbeidet er ekstra viktig, for de vil alltid være foreldre, mens vi er her akkurat her og nå.