EN SKOLE UTENOM DET VANLIGE

Bilde av Helene Rasmussen, rektor ved Brusetkollen skole

Brusetkollen skole og ressurssenter er en byomfattende spesialskole for Osloskolens elever på barnetrinnet. De har 9 faste elevplasser. Målgruppen er barn med emosjonelle og sosiale vansker. Elevene her søkes inn via inntakskontoret i Oslo, og skjer i samarbeid med nærskole og foresatte. I tillegg til de faste plassene har de 8 plasser på korttidstilbudet «Ny start», et skole- og utredningsopphold som strekker seg over 8 uker, og fokuserer på tilbakeføring til fellesskapet og elevenes nærskole.

Helene Rasmussen er rektor ved Brusetkollen skole siden 2020.

– Vi har også langtidsplasser på 6 – 12 måneder for barn som er tilknyttet avdeling Tilla på Brusetkollen, og gjesteelever fra andre kommuner for ett år av gangen, avhengig av kapasitet. Brusetkollen skole blir barnas nærskole i den perioden de er hos oss.

 

FELLES FORSTÅELSE

– «Ny start» er en videreutvikling av et mangeårig samarbeid skolen tidligere har hatt med Brusetkollens avdeling Tilla, og retter seg mot skoler og familier som ønsker hjelp til å snu en utvikling der eleven har vanskeligheter med å møte skolens rammer og forventninger både faglig og sosialt. Man ser ofte at utfordringer som manglende selvregulering og strev i samspill med andre også preger alle arenaene barna er på, både i hjemmet og i forbindelse med fritidsaktiviteter. Felles for de som kommer til oss på «Ny Start» er at det har vært forsøkt mange tiltak på nærskolen uten at man har lykkes med å snu den uheldige utviklingen. Barna har som regel gått lenge med en følelse av mangel på mestring og en opplevelse av å ikke høre til eller få til noe. De har ofte en langvarig opplevelse av å ikke blitt forstått.

Vi sier gjerne at vi «låner» barnet i 8 uker. De kommer hit med skoleskyss og får et fullverdig skoletilbud i denne perioden, vi blir kjent med barna, og gjennom en helhetlig tilnærming til det individuelle barnet kan vi bidra til økt felles forståelse for elevens forutsetninger og behov, og på bakgrunn av dette anbefale tiltak til nærskolene. Dette er et tverrfaglig samarbeid med BUP, PP-tjenesten, barnevernet og Brusetkollen; vi samarbeider også tett med hjemmet, foresatte og eleven selv.

– Langtids- og utredningsoppholdet for barn som bor på avdeling Tilla er også sprunget ut av det mangeårige samarbeidet mellom denne avdelingen og skolen. Barna som kommer til Tilla, får sitt skoletilbud hos oss, og her ser vi som regel et stort behov for å ramme inn med traumesensitiv tilnærming, å samle trådene og trygge barnet.

– Felles for alle barna som kommer til Brusetkollen skole er at de strever i samspill med andre barn og voksne, lærere og foresatte. De har gjerne en grenseutprøvende atferd og manglende selvregulering. Barnas strev kan vise seg gjennom fysisk og verbal utagering, eller ved tilbaketrekning og innagerende adferd. Vi får også flere elever med bekymringsfullt fravær, som er en tendens man ser i hele skolenorge.

 

Bilde av Brusetkollen skole

 

SAMMENSATT PROBLEMATIKK

Brusetkollen skole har et stort spenn i elevgruppen, og årsakene til barnas vansker er alltid sammensatte. Det kan være ulike belastninger i oppvekst- og omsorgssituasjonen som har gitt utviklingstraumer.

– Egne sårbarheter som autisme, ADHD og Tourettes syndrom er vanlig for mange av våre elever. De kan også ha andre lærevansker og/eller underliggende språkvansker (å streve med forståelse og begreper). Problematikken bunner sjelden eller aldri i én ting, men er  sammensatte og opptrer i kombinasjon. Mange kan ha hatt en belastende oppvekstsituasjon og langvarig mangel på mestring, forståelse og vennskap.

Det er viktig for oss at elevene skal oppleve å møte voksne mennesker som bryr seg om dem. Vi skal jo først og fremst være en skole, men med økt vekt på sosial læring og emosjonell støtte; de skal kunne stole på oss!

Rammene våre som utgjør den største forskjellen fra en vanlig skole er størrelsen på skolen og voksenstøtten elevene får faglig og sosialt gjennom hele skoledagen. Det er mye miljøterapi hos oss, og vi samarbeider med andre. Vårt unike bidrag er likevel skole, og at vi på barnas vegne gir dem fremtidshåp og muligheter.

 

MANGE ROM – MANGE MULIGHETER

Vi har 20 elevplasser. De deles inn i mindre grupper på 3, 4 eller 5 elever med 2-3 voksne som til enhver tid er tilgjengelige for dem gjennom hele skoledagen – også i pauser og frie aktiviteter. Det er viktig for oss at alle elevene skal være en del av et fellesskap i gruppe, og vi gir sjelden opplæring 1:1. Det kun for kortere perioder. Barna kommer ofte fra en isolert undervisningssituasjon utenfor klassen og fellesskapet, og vi har stort fokus på hvordan vi kan hjelpe det enkelte barnet inn i en (liten) gruppe.

Vi har også gode lokaler med mange rom. Elevene kan skjerme seg ved behov; dette er godt fysisk tilrettelagt. Utformingen av klasserom og andre oppholdsrom er hensiktsmessig i forhold til elevgruppen vår. Vi har to klasserom og to grupperom til hver gruppe, og mange rom gir mange muligheter. Man kan trekke seg unna og selvregulere når det er behov for det.

Vårt hovedfokus er skole og skolestruktur. Fagfornyelsen LK 20 gir oss stort handlingsrom til å bake fagene inn på alternative måter. Her følger vi i fotsporene til Brusetkollens hundreårige tradisjon, og vi har aktivitet både ute og inne. Klassisk klasseromsundervisning er også fint å øve seg på. Her lærer man å være elev, rekke opp hånden og vente på tur. Vi har forventinger i fagene, og bytter dem ikke ut med noe annet. Matematikk er matematikk, og ikke noe annet i de timene som er satt opp. Vi har klare rammer og en veldig tydelig skolestruktur, med lik oppstart og oppbygning i fagene. Elevene våre har stort behov for forutsigbarhet, så vi har en tydelig struktur på dagen med faste rammer og klare forventninger, samt hyppige pauser. Tanken bak dette er at selv om barna har strev i sin historie med uhensiktsmessige strategier, skal vi likevel stille krav og ha forventninger til dem. Vi er ikke så fleksible på dette, men heller kreative og fleksible på hvordan vi kan  hjelpe det enkelte barnet til å klare forventningene til skole innenfor våre rammer. Vi er varme og relasjonelle, men setter likevel grenser.

 

HJELP TIL SELVHJELP

Barna skal ut i verden, og det er vi veldig bevisste på, i et normativt perspektiv. Ja, det handler mye om skole og fag, men de skal få masse hjelp. Vi skal tåle uttrykket deres, og bidra til at de opplever mestring og får tro på seg selv. Vi ønsker å gi dem verktøy og erfaringer som bidrar til økt livsmestring. De skal jo også forholde seg til «vanlige» normer og regler i livet, og dette er en viktig balansegang.

Vi vurderer muligheten for tilbakeføring til vanlige nærskoler for alle våre elever.

Alle skal kunne være i enhetsskolen, men vi på Brusetkollen skole skal også jobbe for tilhørighet og fellesskap her hos oss. Det aller viktigste er at barnet opplever trygghet.

– Hvilke utfordringer ser du i din hverdag?

– Vi jobber forebyggende med FMT (forebygging, mestring og trygging) og har stort fokus på at vi skal ha et trygt og godt skole- og arbeidsmiljø for både voksne og barn på Brusetkollen. Vi har opplæring i hvordan utagering og vanskelige situasjoner kan håndteres på mest mulig skånsom måte. Dette innebærer også å informere foreldre og foresatte. Dette temaet kan være krevende både for elever, foresatte og de ansatte, og vi har gode rutiner knyttet til dette og et kontinuerlig HMS fokus.

– Og samarbeidet med OSF Brusetkollen, hvordan opplever du det?

Brusetkollen har hatt evnen til å fornye seg hele tiden; de har et kvalitetsstempel jeg er stolt av og som betyr mye for oss. Vi er i en stolt tradisjon, til barnas beste. Vi ønsker å bidra til at barna kan få en ny start, at de føler tilhørighet og fellesskap, finner håp og får en framtidstro. At de blir møtt på en måte som møter deres behov bedre, alt til det individuelle barnets beste. Vi deler jo også navnet, selv om vi egentlig er to ulike virksomheter. Men vi har fremdeles dette gode samarbeidet, og det setter jeg veldig pris på.